Hvalpe dagbog

Hvalpe dagbog

søndag den 24. maj 2015

Forberedelser, inspiration og lærering.....

At skulle have hvalp er en stor beslutning. Der er mange overvejelser ind over. Hvilken type hund, stor eller lille eller midt imellem. Hvilken race. Hvordan vælger vi den rette opdrætter og hvilken hvalp i kuldet passer til os.Det er nogle af overvejelserne en første gangs hundeejer gør sig.

Sports hundeføreren og jægeren har et klart defineret mål med anskaffelsen og de kigger stamtavler og resultater på forældre dyrene. De har en klar mening om køn og farve, men er som sådan mere interesseret i den rette kombination af forældre dyr, end hvilken hvalp de skal vælge. De tror ofte på at med den rette kombination af forældre så kan de vælge en hvilken som helst hvalp i kuldet.

Mit ansvar som opdrætter er at forsøge at vurderer mine hvalpekøbere grundigt. Vejlede dem i valget af hvalp, således at både hvalpen og dens nye ejer vil lykkes sammen. Uden at være for højt ravende så vil jeg gerne sige at det er noget vi er ret gode til.

Vi kender vores linier godt og vi har ofte solgt største delen af hvalpene inden de er født og det betyder at vi når at lærer vores kommende hvalpekøbere rigtig godt at kende. På den måde ved vi lidt om hundeføreren/familien hvalpen skal bo hos og passe ind i.

Allerede nu har C- hvalpene vist en stor portion personlighed. De er ikke så gamle endnu meeen når vi laver neuro øvelser så viser de lidt af sig selv. Vi glæder os til at se dem udvikle sig og vise endnu mere af deres lille sorte indre, de kommende uger.

Nå det var nu slet ikke det jeg ville skrive idag ;-) Det jeg rent faktisk ville var at forberede jer lidt på gode træningsøvelser. En af mine skønne klikker guru'er Helle Lund Pedersen, fik i februar en skøn lille Toller hvalp- Cookie. Helle har lavet en træningsblog. Bloggen hedder Clever Cookies Corner :-)

Den blog kan jeg varmt anbefale jer at kigge på og følge. Start med marts måned og se de øvelser Helle laver på de små video klip og HUSK at læse vejledningen til video klippende ellers misser I nok noget undervejs.

Det er øvelser I kommer til at arbejde med hos os - så derfor kan det være nyttigt at se øvelserne udført inden i selv skal igang.

Jeg vil tillade mig at nævne at Helle er umådelig dygtig og derfor ser det legende let ud. Det er det ikke altid :-) og det kan tage lang tid at lærer hvalpen disse øvelser som Helle mester på meget kort tid. Men bloggen er meget inspirerende. Her kommer linket.

http://clevercookiescorner.blogspot.dk/2015_03_01_archive.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar