Hvalpe dagbog

Hvalpe dagbog

onsdag den 13. maj 2015

Store flytte dag...

Zig Zag er her til aften flytte ind i kontoret til et lidt større bassin. Både ZZ og hvalpene tog det i stiv pote og var ikke specielt urolige.

Zig Zag er nu også ret god til at fylde moderrollen i sådan en situation, hun blev i kassen den første halve time og så var alt ligesom ok. Det nye bassin fik mor duft og hvalpene fik en ordentlig mælke tår og så sov de trygt og godt.

Jeg har kontrol vejet kuldet idag og som det ofte er med de store kuld, så er vægten uens. Nogle er store og andre er knap så store så de svinger godt 230 gram mellem størst og mindst. De er alle faste og trivelige. De føles stærke i kroppen alle sammen.

Der ud over kan jeg sige at vi er i fuld gang med at arbejde med deres central nervesystem ud fra Puppy Culture princippet. Det er virkelig sjovt at se deres meget forskellige reaktioner og se at nogle af dem bliver meget hurtigt vandt til det og andre skal have mere tid.

Jeg har altid brugt at håndtere hvalpene, så det eneste nye der er kommet til er den kolde klud og vatpinden der killer dem under poterne. Det tager 25 minutter at komme igennem alle 10 hvalpe og jeg får det gjort to gange dagligt, så jeg er ret tilfreds med disse øvelser.

De skal laves fra hvalpene er 3 dage gamle og til de er 16 dage gamle. Det er den periode hvor de er mindst aktive og mest ligger i hvalpe kassen og sover og spiser så det er også en periode hvor jeg som opdrætter har god tid til det. Så det er helt klart noget der er kommet for at blive.

Selve øvelserne består i at berøre hver enkelt tå på poten med en vatpind, herefter løftes hvalpen op og vendes med hovedet ned af i ca. 5 sekunder, så jeg tæller til fem langsomt, så vendes hvalpen med hovedet op ad og til sidst vendes hvalpen om på ryggen og holdes der i 5 sek. Når disse øvelser er overstået sættes hvalpen ned på en iskold vaskeklud og igen i 5 sek.

Disse påvirkninger af central nervesystemet er en tidlig form for stress af systemet. Der er lavet en stor undersøgelse på schæferhunde der viser at de hunde der har fået denne påvirkning som hvalpe, har lettere ved at håndtere stress i voksen livet. Det er da en snild lille gave at give hvalpen med i rygsækken og så er det hyggeligt og en god daglig håndtering :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar